Krisehåndtering i Danske virksomheder

Under Coronakrisen udsendte vi et spørgeskema om krisehåndtering til danske virksomheder. Mere end 3500 svarede. Svarene viser, at kreativiteten og handlekraften har været stor i de danske virksomheder. Se i vores Idékatalog og lad dig inspirere af hvad andre har gjort for at håndtere krisen.

I vores Forventningsindeks kan du desuden se hvordan virksomhedernes forventninger til fremtiden flyttede sig i løbet af krisen. Sammen med vores øvrige analyser viser indekset, at Coronaen vendte op og ned på mangt og meget i virksomhederne og at krise blev håndteret på baggrund af meget forandrede forventninger til fremtiden.

Hvordan håndterer de danske virksomheder Coronakrisen?

Her er en lille håndfuld smagsprøver fra de +3500 besvarelser, vi har modtaget og samlet i vores idékatalog. Nogle var optimistiske, andre så mere sort på sagerne og befandt sig i virkelig svære situationer. Læs uddragene herunder og lad dig inspirere. Resten af besvarelserne finder du her.

+ Vi er et mindre fitnesscenter

med vores eget trænings system/koncept som længe har haft et ønske om at gå online, men ikke haft tiden til det før. Nu har vi tid og mulighed for at komme i gang. Sender live 5 x om ugen. 2 af dem på engelsk og har fået folk med fra det meste af verden. Vi kommer til at forsætte med online frem ad rettet i stor stil. (Branche: Liberale, videnskabelige & tekniske tjenesteydelser)


+ Ekstra fokus på at hjælpe kunderne

Vi giver ekstra lange betalingsbetingelser, giver gratis adgang til information for en given periode, nye produkter på markedet til at hjælpe vores kunder i krisen. Omkostningsfokus: hiring freeze, travel & social event freeze (easy), lader folk gå på deltid der ønsker deltid i krisen (pga. pasning af børn) etc. (Branche: Information & kommunikation)


+ Fuld fokus på vores digitale forretning

og vi ansætter i august en marketingperson til kun at have fokus på optimering af digitale platforme, nyhedsbrev, LinkedIn osv. Derudover lægges strategier for hvem og hvordan eksisterende og nye kunder approaches efter krisen. (Branche: Engroshandel & detailhandel)


+ En stor del af vores forretning er sæsonbetinget

Vi har hovedsæson fra påske og indtil uge 42. Det betyder, at vores omsætning PT er lammet af nedlukningen. Vi har været mere aktive på eksportmarkederne, hvilket har givet flere ordrer. Vi har købt en del varer ind, så vi er klar når der genåbnes. (Branche: Landbrug, jagt & Skovbrug)


+ Vi gør hvad vi kan for at overleve

Det er en meget svær opgave at løfte. Der er ingen, der ved, hvor vi står før om et år. Men vi håber på stadig at være her. Men det er helt op til danskerne. Vil de på ferie? Vil de ud og spise? Kigger de kun efter tilbud, som ikke giver os noget på bundlinjen? Jeg er bekymret. (Branche: Overnatningsfaciliteter & restaurationsvirksomhed)


Gennem næsten 3 måneder
sendte vi 500 spørgeskemaer ud

til danske virksomheder, for at spørge dem, hvordan deres økonomiske situation så ud, før krisen indtraf, hvordan det så ud under krisen, og hvad deres forventninger var til efterdønningerne og fremtiden. Vi har analyseret besvarelserne i Forventningsindekset – vores bud på status i danske virksomheder under krisen. Se med herunder, på vores Forventningsindeks-side, og gå på opdagelse i en verden af grafer på vores analyse-side


Hvad ser vi?

Grafen viser, at forventninger til 2021 ændrede sig markant mod slutningen af vores undersøgelse. Knap 3 måneder inde i krisen forventede færre virksomheder, at deres økonomiske situation ville ændre sig negativt. Og særligt markant var det, at langt flere forventede at være nogenlunde tilbage på før-krise niveau ultimo 2021 end blot en lille måned før.

For hver dato viser grafen, hvor stor en andel af respondenterne fra de syv foregående dage, der forventede at gå op eller ned på den fem-punktsskala, som anvendes til at indikere virksomhedens økonomiske situation før krisen henholdsvis ultimo 2020 og ultimo 2021.


Hvordan er indekset beregnet?

Hver dag fra den 3. april til den 17. juni spurgte vi 500 virksomheder om deres økonomiske situation før krisen samt deres forventninger til 2020 og 2021. De svarede på en fem-punkts skala: (1) Meget dårlig, (2) Dårlig, (3) Middel, (4) God og (5) Meget god. Svarprocenten var ca. 10%. Vi benyttede svarene på fempunkts-skalaen til at danne indekset. Helt konkret beregnede vi et gennemsnit af henholdsvis den økonomiske situation før krisen og den forventede økonomiske situation ultimo 2020 og ultimo 2021. De to sidstnævnte delte vi med førstnævnte.


Du kan finde alle de andre forventningsindeks her og et idékatalog med inspiration til din egen virksomheds situation her


Vi har slået os sammen med den dygtige stab hos Tænketanken Mandag Morgen, og bringer sammen med dem artikler fra corona-ramte virksomheder og brancher. Artiklerne bliver udgivet i vores nyhedsbrev – Danmarks bedste nyhedsbrev om ejerledelse – og bliver også løbende lagt op her på siden. Læs med herunder. 

Ejerlederen 

er et samarbejde mellem Center for Ejerledede
Virksomheder
 på CBS og Industriens Fond.
Industriens Fond er en privat uafhængig fond,
som arbejder på at styrke dnaks erhvervslivs
konkurrenceevne.


Ejerlederen

Alt indhold © Center for Ejerledede Virksomheder 2022. Alt data er ophavsrettighedsbeskyttet og må ikke anvendes uden aftale med forskerne bag projektet.

Hvis du har spørgsmål til siden eller
projektet eller er interesseret i at anvende
data på siden, er du velkommen til at
kontakte leder af Ejerlederen 
Ellen Mølgaard Korsager.

Nyhedsbrev

Må vi være i din indbakke?

Skriv dig op til at modtage Danmarks mest relevante nyhedsbrev om ejerledelse.


Samarbejde

Ejerlederen er et samarbejde mellem

Center for Ejerledede Virksomheder på CBS
og
Industriens Fond